Tuesday, July 17, 2012

Takdir....Maha Suci Allah

Bismillah
Assalamualaikum..
Dh lewat mlm ni...tapi smentara blum ngantok, nk crita 1 kisah bnar yg brlaku dkt aku & housemate baru2 ni..kisahnya brmula pd 1 mlm tu, aku ajak housemate aku gi sbuah kompleks shopping yg baru dibuka dkt ipoh ni...MyDin Mall Meru Raya, Ipoh...Perghhhh...besar jgk...pnat aku brjln..padahal x bli sgt pun sbb duit x da..just pi mlawat2 & bli brg kperluan sikit2..
Balik dari MyDin Mall tu, dlm prjalanan nk ke umah sewa kitaorg, tiba2 brlaku 1 tragedi...2 ekor anak kucing kna langgar dgn kreta btul2 dpn mata kitaorg...sgt tragis...mana tidaknya..dpn mata sndiri tgk kucing tu menggelupur ksakitan ats jln raya..kwn aku yg drive wktu tu trus brhentikan kreta dia tepi jln..kitaorg cuba utk nak alihkan kucing tu ke tepi jln..x rela tgk kucing tu digilis smpai hancur..aku sempat tarik slh sekor kucing tu..yg sekor lgi masih menggelupur & aku blum sempat nk tarik, tiba2 dtg pula kreta lain dkt blakang yg dtg scara tiba2 & mlanggar kucing yg sekor lagi tu...Allahuakhbar...x tahu aku nk ckp apa..bayangkan sekor kucing kna langgar 2 buah kreta..agak geram lah jgk dgn driver kreta kdua yg langgar tu..x kn la dia x nmpak kitaorg nk ambil kucing tu..x pe lh..mungkin dia btul2 x nmpk..kucing prtama yg aku sempat tarik tu Alhamdulillah masih brnyawa & hidup..mata dia masih celik..Alhamdulillah...tapi yg risaunya dkt kucing kdua tu...lps kreta kdua lnggar, aku trus gi tarik kucing tu ke tepi jln...masyaAllah...x tahu nk crita mcm mana...agak terkedu aku dkt situ mlihat ank kucing tu dh mcm nyawa2 ikan...memang klau korg tgk time tu, mcm dh x da harapan dia nk hidup..pastu housemate aku sepakat nk bawak balik umah sewa kitaorg dua ekor kucing tu...dgn kuasa Allah, kucing yg nyawa2 ikan tadi tu tiba2 dh nmpk mcm sedar sikit...nmpk bdn dia masih gerak2 & mata dia masih trbuka..Alhamdulillah...so kitaorg bwk dia masuk ke dlm kreta & bwk dia balik umah..memang dua2 ekor anak kucing tu nmpk lemah...ksian sgt tgk...paling jelas aku tgk kucing2 tu mcm trauma...aku & housemate x tau nk buat ape time tu..lagipun dh lewat mlm...x de klinik verterinar yg buka...so kitaorg buat kputusan nk bwk kucing tu gi klinik pd keesokan harinya lps hbis kuliah..bangun tido pagi esok, Alhamdulillah...dua2 ekor nmpk smakin sihat...tapi tgk cara diaorg brjalan seolah-olah cedera teruk dkt kaki blakang...aku syak kaki kucing tu patah / retak..so esok tu aku & housemate bwk gi klinik verterinar...ni lah pngalaman 1st time aku gi klinik bwk kucing...Alhamdulillah staff dkt klinik tu layan kitaorg dgn baik..doktor tu check..dia ckp yg slh sekor tu mungkin cedera dkt bhagian dalaman sbb nmpk kurus..so dia bagi suntikan ape tah dkt kucing tu...siap bagi pil ubat skali...perghhh...dh mcm manusia pulak yg sakit... Alhamdulillah...kitaorg brkesempatan menjaga kucing tu lbih kurang sminggu...aku rasa sronok sgt sbb housemate aku jnis yg prihatin & suka kucing...so lps sminggu kitaorg jaga...dua2 ekor kucing tu nmpk mcm btul2 sihat...cuma yg jadi masalahnya kitaorg x de tempat yg khas utk nk jaga kucing2 tu..trpaksa letak dkt tmpt parking moto kitaorg...bau busuk lh jgk sbb kucing2 tu kencing & berak dkt situ...nsib baik housemate aku sudi mmbasuhnya...so lps tu kami buat kputusan utk lepaskan balik kucing tu dkt tempat asal yg kitaorg jumpa dua2 ekor kucing tu...andaian aku mngatakan bahawa mungkin kucing2 tu sedang brmain berlari brkejaran dkt jln..tiba2 kna langgar...lagipun anak2 kucing memang suka main kejar mengejar..agak comel lh jgk kucing tu...tapi tpaksa lepaskan balik sbb kucing tu mungkin mmpunyai pemilik...so kitaorg lepaskan balik dkt tempat asal yg kitaorg jumpa kucing tu...dgn harapan agar tuan punya kucing tu dpt jumpa balik hak milik dia...
Moral of the story...kita klau niat baik nk tlg, insyaAllah....Allah akan prmudahkan...yakinlah... Allah Maha Kuasa..Maha Besar...jika difikir scara logik, kucing yg dh dua kali kna langgar dgn kreta mungkin dh mati time tu..tapi dgn izin Allah...kucing tu masih hidup..masih mampu brjalan, makan & brmain dgn kitaorg..Allahukahbar...........

No comments:

Post a Comment