Wednesday, June 22, 2011

Apabila Kita Hilang Kepercayaan...

Assalamualaikum. Arini aku nk crita psl tragedi yg brlaku dkt kampung aku baru2 ni.. Lbih kurang pkul 6 pagi, lps subuh mcm tu, ada sorang hamba Allah ketuk pintu umah aku. Waktu tu ada aku, ummi, abg & anak mnakan dlm umah..tapi x da sorg pun yg buka pintu.. Kedengaran suara minta tlg
"abg, tlg sy...sy jatuh sungai...sy nk minta tlg abg angkat moto sy dlm sungai....."
Terkejut aku dgr... Tapi, aku tetap x buka pintu..sbabnya ummi psan, jgn buka pintu sesuka hati sbab bimbang ada org berniat jahat..so aku pun buat bodo je..pastu aku dgr dia gi minta tlg dkt jiran2 aku pulak..tapi x de sorang pun yg buka pintu umah & tlg dia.. Hmmm..terlintas dlm fikiran aku, abg ni btul2 dlm kesusahan ke atau dia ada niat jahat? kbetulan time tu aku blum solat subuh, so aku gi solat dulu.. Time aku nk kluar gi ambik wudhuk dkt luar umah, abg yg minta tlg tadi tu ternampak kelibat aku..dia cepat2 dtg dkt aku & minta tlg skali lagi...aku dgn prasaan takut, cpat2 masuk ke dlm umah & kunci pintu... Tiba2 kdengaran dia mengeluh...:
"knp org kmpung ni smua sombong, nk minta tlg sikit pun susah..."
Aku trkejut dgr abg tu ckp mcm tu...ksian pulak dgr dia mengeluh mcm tu..dari situ aku syak yg dia btul2 dlm ksusahan...aku gi solat subuh dahulu..slesai solat, aku buka tingkap, aku cuba wusya2 dkt sungai...rupa2 nya memang abg tu btul2 minta tlg & dia bukan org jahat...mula timbul rasa serba salah dlm diri aku sbab x tlg dia..bayangkan pagi2 subuh mcm tu, memang x de sape yg nk tlg dia..jln kmpung aku wktu tu pun sunyi...aku cpat2 gi ambik lampu suluh & aku kluar umah, gi tengok apa sbenarnya yg brlaku.. Bila smpai dkt sungai, betapa trkejutnya aku tgk abg tu duduk terpaku, keletihan sbab dia cuba tarik moto dia yg jatuh dlm sungai tu sorang diri dia..tapi x brjaya..aku tengok moto dia msih dok dlm sungai..dia pulak kebasahan..aku pun x tau apa yg aku bleh tlg sbab bukan mudah nk tarik moto dari dlm sungai..tapi aku sdaya upaya cuba nk tlg dia stakat yg aku mampu..aku suruh dia turun sungai & tolak moto..aku pulak dok dkt tepi tebing sungai & cuba tarik moto dari depan..Ya Allah, betapa susahnya nak naikkan moto tu ke tebing...berat sangat2...Tapi akhirnya Alhamdulillah...brjaya..Allah akan tlg hambaNya yg dlm ksusahan..kita klau niat baik, insyaAllah Allah akan tlg kita.. So bila moto tu dh ada dkt darat, abg tu cuba hidupkan enjin...ksian aku tgk abg tu...enjin x hidup sbab air dah masuk dlm ekzos & enjin..kbetulan pulak time tu ada sorang kwn abg tu lalu dkt jln kmpung aku tu..Alhamdulillah sbab dia tlg tunda moto abg tu balik umah.. Ya Allah, x psl2 abg tu kna baiki moto tu nanti.. Lps aku balik umah, aku trbayang-bayang klau tragedi mcm tu trjadi dkt diri aku pulak 1 hari nanti..bayangkan subuh2 mcm tu, pastu x de sape nk tlg...Ya Allah...beratnya ujian mcm tu.. So moral daripada crita ni, kita jgn trlampau buruk sangka dkt seseorang.. Klau kita asyik buruk sangka dkt org, 1 hari nanti org lain pulak akan buruk sangka dkt kita.. Allah Maha Adil...

No comments:

Post a Comment